PeNgIkUt sEtIa sAyA

Thursday, 22 September 2011

haikal dan nur (siri 3)







































Sesudah puas melayari Facebook dan blog kegemarannya itu, Haikal bersiap untuk menunaikan solat Zuhur. Di sarungkan kain pelikat, dilumur sedikit perfume One Drop dan dibentangnya sejadah..


“Hmm.. Wanginya wehh.. Boleh jadi model minyak wangi nih..“ Bebel Haikal sendirian sebelum mengangkat takbiratul ihram...  


“Allahuakbar ... “ Haikal memulakan solat.. Dalam hatinya kini hanya ada satu cinta.. Iaitu cinta pada yang Maha Pencipta.. Yang memberikannya peluang untuk terus merasai erti kehidupan..


Sesudah bersolat, Haikal bergegas ke ruang tamu.. Ibu dan adiknya tiada.. Mungkin mereka di dapur, getus Haikal .. Lalu, dia mencapai kunci kereta Proton Tiara milik Arwah ayahnya dan berjalan menuju keluar..


Haikal terus menghidupkan enjin kereta yang agak berusia itu. Ditutupnya pintu dan diundur nya dari kawasan rumahnya perlahan lahan.. Takut anak jiran sebelah menyebelah terkejut dengan bunyi eksoz kereta itu yang sedikit kuat ..


Haikal terus memandu merentasi sekolah, kedai kedai, tanah luas, dan sesekali itu juga Haikal memandang ke langit. Dilihatnya awan awan kecil sedang berarak.. Tersenyum dia sendiri..


“ Awan.. Awan.. Awan.. Macam Awan Dania la hang nih, cun, cantik dan comel.. “ Kata Haikal.. Haikal memang meminati drama Awan Dania lakonan Scha di Astro ..


Kemudian Haikal pun sampai la di Stesen Minyak Shell yang jaraknya kira kira 500 meter dari rumahnya.. Haikal mematikan enjin dan mula ke kaunter..


“ Kak, pam enam sepuluh ye kak.. “ tutur Haikal sambil menghulurkan not berwarna merah kepada wanita bergincu ungu yang sedang menjaga kaunter itu..


“ Ok bang.. “ Balas wanita itu kepada Haikal sambil sesekali mengenyitkan matanya pada Haikal.


“ Errr.. Terima kasih kak.. “ Jawab Haikal lembut sambil cuba menepis kenyitan yang dilakukan oleh wanita itu. Risau jugak Haikal dengan kenyitan yang seakan akan lain macam tu..


Setibanya kembali di kereta, minyak keretanya telah diisi oleh pekerja asing yang bekerja di situ. Setelah Haikal memberikan ucapan terima kasih kepada pekerja itu, dia terus masuk ke dalam kenderaan kesayangan nya itu dan menghidupkan enjin.


Sedang Haikal ingin membelok keluar dari stesen Shell itu , tiba tiba Haikal ternampak  susuk tubuh wanita seusia dengan ibunya sedang cuba mengisi angin kenderaan nya. Wanita itu nampak seperti dalam kebingungan. Mungkin dia tidak tahu bagaimana hendak mengisi angin didalam tayar kenderaan nya..


“ Hmm.. Kesiannya makcik tu.. Baik aku pi tolong.. Bukan lama pon.. Sat ja. “ bebel Haikal sendirian.. Haikal berasa tidak sampai hati melihat wanita yang seusia dengan ibunya berdiri di tengah tengah panas untuk mengisi angin tayar. Hatinya berasa sayu..


Setelah Haikal meletakkan kenderaan kesayangannya berhampiran dengan kenderaan makcik tu, dia terus keluar dari kereta dan menyapa makcik itu..


“ Makcik, boleh saya tolong makcik ?” Haikal menegur wanita itu dengan lembut.


“ Eh.. Untungla anak ni ada, makcik memang tak pandai pam pam tayar ni nak..” Terdapat sinar keseronokan yang terpampang di riak wajah makcik itu..


 Jap eh, biar saya tolong makcik, nak pam belah mana nih? “ sambil membuka pintu kereta Rexton makcik itu dan menyuruhnya duduk didalam bagi mengelakkan kepanasan ..


“ Makcik nak pam yang depan je, belah kanan tu.. Terima kasihlah nak oi.. “ Ucap makcik itu yang dari tadi sibuk mengipas ngipas dirinya dengan tangan..


Haikal pun memulakan pengepaman..


“Titt tittt.. “ Bunyi pam elektronik itu menandakan angin sudah penuh..


Haikal mencabut perlahan pam itu dan melilit kembali pada tempatnya. Lalu dia pun bergegas berjumpa 
makcik itu..


“ Makcik, dah siap dah.. Tayar makcik dah okeh dah .. “ tutur Haikal sambil mengelap peluh yang bermain main di dahinya..


“ Ye ke nak? Terima kasih lah.. Nih makcik ada  nak bagi duit buat minum petang.. Ambik la nak, Makcik sedekah..   Ucap makcik itu sambil menghulurkan not kertas berwarna biru tertera jumlah RM50 ..

“ Eh, takpe lah makcik.. Saya ikhlas ni.. Lagipun saya baru je minum milo cecah dengan biskut marie kat rumah tadi.. Kenyang lagi nih.. Tak yah la ye .” Jawab Haikal ...Bagi Haikal, apa yang dia buat tu ikhlas.. Tak mengharapkan apa apa balasan pun..


“Ermm.. Okeh la nak.. Kalau camtu, Makcik beransur dulu ye.. Ni kad Makcik, Kalau ada apa apa, bagitau je makcik.. Anak ni nama apa “ Ucap makcik itu sambil menghulurkan kad bisnesnya..


Haikal pun mengambil kad tersebut.. Sambil itu, dia menjawab pertanyaan makcik itu..


“ Saya Haikal Daniel Irfan makcik.. Orang panggil saya Haikal je..  Makcik ? “ tanya Haikal sambil tangannya masih lagi mengelap peluh yang makin meleleh ..


“ Panggil je makcik , Mak Wa ..” Jawab Makwa sambil tersenyum melihat keletah anak muda didepannya.. Senyuman yang sukar di jelaskan menerusi kata kata..


Lalu, Makwa pun beredar dari situ dan Haikal pun memulakan perjalanan pulang..




Bersambung ...

Saturday, 17 September 2011







































Tiba tiba.. Haikal menjadi sedih.. Sedih akibat terkenangkan insan yang pernah dicintainya sepenuh hati , Sarah.. Terimbau imbau bagaimana dia berkenalan dengan Sarah sewaktu di Tingkatan lima. Ketika  itu, Haikal hanyalah seorang insan yang sangat naif..  Haikal sangat naif, hinggakan digelar oleh rakan rakannya budak lembab. Sarah lah yang berjaya mengubah diri nya hampir 80% menjadi insan yang agak berjaya seperti sekarang.. Insan yang mengenali erti dunia.. 


“Long, hang dok termenung pasai pa nih?” Ibunya mula bersuara..


“ Eh mak, takdak pa eh.. Dok fikir nak cari kerja kat na satgi ..” .. Haikal menyembunyikan perasaan dan imbauannya tadi..


“Takkan la dok menung menung sampai nasi naik ataih hidung hang tu? Makan pakai hidung ka? “  Ibu nya tergelak kecil dek kerana ada beberapa butir nasi yang datang dari mana melekat di hidung satu satunya anak lelaki tunggal nya itu..


“ Mak nih, tak perasan laaa.. Hidung ni yang dok kelapaq ni , bukan perut along.. Hehe.” Jawab Haikal bagi memecahkan kesunyian di meja makan..

Seraya itu, mereka bertiga tertawa seirama .. Selepas itu,  mereka pun meneruskan la menikmati makanan tengah hari yang sederhana tu dengan penuh keceriaan ..


**********

Tengah hari itu, Haikal melayari akaun Facebook miliknya.. Dan perasaan hiba terus menerjah ke sanubari beliau, tatkala status dia dan Sarah kini masing masing dah menjadi single kembali. Tapi, Haikal akur dengan semua itu kerana hanya dia dan Allah saja yang mengetahui kenapa  ini semua berlaku..

Sedang khusyuk Haikal melayari Facebook , blog dan YM nya, dia di sapa oleh adik perempuannya, Min.


“Long, kata nak pi cari kerja tadi, nih hah mak bagi duit RM10 suruh long bubuh minyak kereta sekali nah.”
Sambil tangan Min menghulurkan not kertas berwarna merah..


“Satgi la Min, habaq kat mak lepas zuhur satgi la along pi.. Along isi sekali minyak nanti... “ 
Jelas Haikal yang tersengih sengih dek membaca blog kegemarannya iaitu Sengal Zone sambil tangannya menyambut not merah tu.

Min pun berlalu pergi dari bilik alongnya dan menuju ke ruang tamu.. Disitu dia disoal siasat oleh maknya..


“ Min, awat abang hang tu mak dok perati  tengok macam sedih ja. ?"
Tanya si ibu pada seorang anak kecil berusia sembilan tahun.. 


“ Hmm. Min pon tatau la mak.. Along memang nampak macam sedih ja sejak dua tiga hari ni.. Min ajak dia main power rangers pon dia takmau.. Dok terperap ja kat bilik.. Along nak bertukaq jadi raksasa kot mak ! “ 
Jawab Min dengan mengayakan reaksi seekor raksasa..


Ibunya tersengih melihat karenah anak perempuannya itu.  Sejak Arwah suaminya pergi, Haikal lah tempat Min bermanja. Bagi Min, Haikal umpama ayahnya.. Dengan Haikal lah Min bermain, bergaduh, bermanja, bergolek dan jugak menangis.


“Along, Along, kalaulah abah hang ada lagi.. “ 
Ibunya mengomel sendiri sambil mata nya seakan akan menakung sesuatu...



Bersambung..

**********

Friday, 16 September 2011

Haikal & Nur (Siri 1)















































"Awak.. Kita putus.. "

Satu ungkapan yang amat pedih bagi setiap pasangan yang mendengarnya.. Tambah tambah lagi bila usia perhubungan itu masuk ke fasa bertahun tahun lamanya.. Begitu la jugak Sarah, bingit telinganya mendengar ungkapan dari Haikal.. 


"Awak.. Maafkan saya.."

Haikal berulang ulang kali mengucapkan kata kata lembut berbaur kemaafan.. Tapi itu semua bagaikan panah yang membakar setiap alur darah ke hati Sarah..


" Awak buang saya !! Awak buat saya macam sampah.. " 


Haikal hanya terdiam bila Sarah menuturkan ayat tersebut , tanpa membalas, tanpa membantah.. Dia seakan mengiyakan setiap kata kata Sarah, insan yang sangat dicintainya..


"Awak... "


Hanya itu yang mampu dibalas oleh Haikal.. Lalu Sarah mematikan telefon bimbitnya, dan sepi menyelubungi setiap nadi Haikal. Haikal terduduk dan sesekali dia senyum.. 

Senyuman yang beriringan air mata.. Titis air mata Haikal makin deras mengalir, tatkala dia mengingati setiap kenangan Sarah, senyumannya, manjanya dan juga segala galanya.. 

Tapi, kalau lah Sarah mengetahui apa yang dibuatnya itu.. Kalaulah Sarah tahu setiap isi hati Haikal.. 


" Along.. Along.. Mak panggil makan nasi.. "


Panggilan Min membuatkan Haikal tersentak dan tersedar dari dunia nya yang tadi dan terus keluar dari bilik menuju ke dapur.. 

Setibanya di dapur, hatinya sayu bila melihat susuk tubuh wanita berusia 60 an yang membongkok bongkok menceduk nasi kedalam pinggan.. 


" Mak.. Along nak sikit ja nasi boleh? " .. Tutur Haikal lembut sambil memegang erat bahu ibunya itu.. 


"Ala Long, hang makan la banyak sikit.. Mak masak Ayam kurma nih.. Kuah banjir nah".. Kata ibunya sambil menuangkan kuah kedalam pinggan nasi Haikal. Banjir, itu la kegemaran anaknya sejak kecil.. 


"Ermm. Boleh la mak.. Hehe.. Ayam nak lebih boleh ? " .. Haikal cuba membodek ibunya dengan kata kata manis.. Selalunya, skill sebegini berhasil.. 


" Ambik la 3 ketoi Long.. Banyak lagi dalam kuali tu.. " Balas ibunya sambil tersenyum.. 


Lalu, Haikal pun menarik kerusi , duduk, dan mula membaca doa makan... Adik dan ibunya turut mengaminkan doa dari Haikal.. Begitula rutin harian mereka 3 beranak setelah "kepala" keluarga mereka pergi mengadap Illahi lima tahun lepas.. 


Tiba tiba... 



************************

Bersambung ...






~ BiArKaN Aq mElAnGkAh pErGi ~



Awak.

Awak ingat lagi tak masa saya melamar awak dahulu?

Masa tu awak tengah tidur

Saya hantar SMS kat awak

Saya kata

Saya nak melamar awak

Melamar untuk menjadi pemaisuri dalam hati saya

Saya tunggu lama msg reply dari awak

Tepat 7.00 pagi

Handset saya berbunyi tanda incoming msg

Saya ambil handset tu dan buka

Saya tengok dalam msg tu awak tulis macam nei

`Awak, saya minta maaf

apa-apapun kita kawan dulu yer`

Hati saya mulai berbunga

Walaupun awak masih belum menerima saya

Saya tunggu dan terus menunggu

Supaya hati awak terbuka untuk menerima saya

Tapi harapan hanya tinggal harapan

Pada 5 September

Awak menghantar SMS kat saya

Awak tulis dalam tu

`Awak, saya minta maaf

saya sudah dimiliki

saya harap awak akan dapat perempuan yang lebih baik daripada saya`

Bila membaca SMS tu

Saya rasa bagaikan hidup saya memang betul-betul dah tak berguna

Saya hantar SMS kat awak

`Tak per, saya tak boleh paksa awak untuk menyintai saya

tak guna kalau hanya saya saja yang bahagia dalam percintaan

saya boleh terima keputusan awak

andai itu kehendak awak`

Walaupun mesej yang saya hantar mengatakan saya mampu menerima

Tapi sebenarnya hati saya hancur ketika itu

Hancur kerana tidak mampu untuk diterima

Namun,

Saya cuba tenangkan hati saya

Saya mula berfikir

Andainya saya betul-betul menyintai awak

kenapa saya perlu kecewa bila awak tidak mampu terima saya?

Kenapa saya perlu bersedih bila awak memilih jalan untuk bahagia?

Layakkah saya untuk bahagiakan hati awak?

Cinta sememangnya memerlukan pengorbanan

Sekurang-kurangnya saya dah cuba bekorban

bekorban untuk kebahagiaan diri awak

Walaupun pedih hati ini menerima

Namun,

Demi kebahagiaan awak di masa hadapan

Mungkin ada baiknya awak memilih jalan awak sendiri

Biarlah diri ini tetap menyayangi awak

Walaupun hanya menyayangi tanpa dibalas

Awak

Saya harap awak bahagia bersama pilihan hati awak

Tentang diri ini

Awak lupakanlah sahaja

Supaya diri ini dapat melangkah pergi

Saturday, 10 September 2011

CeRiTa SEdEyH : kIsAh BoLa hItAm DaN PuTiH >>

Rahsia bola hitam & putih 


Bermula ceritanya ada seorang anak lelaki tunggal yang kematian ibu 
selepas Dia dilahirkan. Selepas itu bapanya menjadi terlalu workaholic dan 
tak
Kahwin2 lagi. Tapi si anak baik hati dan lemah lembut walaupun 
cuma tinggal bersama pengasuh je. 


Lepas Tadika, sementara member2 lain 
dah ada basikal, dia masih berjalan
kaki. 


Pengasuhnya mengadu kepada 
bapanya.... "Tuan, tak kesian ke dgn anak tuan? Dia 
Tak ada basikal...apa tuan tak segan?"




Lantas...... . si bapa memanggil si anak, ditawarkan beskal 
yang macam mana dan si anak cuma bagitau,






"Tak payah susah2 la 
papa, belikan je saya bola itam dan bola putih ..." 


Hek eleh takkan macamtu kot? Bingung si bapa. "Kenapa bola itam dan putih?"




"Tak perlulah saya terangkan kenapa. Kalau papa ada duit, belikan
itu je."




Bila ingatkan si anak tak pernah meminta2, so bapanya terima 
je. maka dibelikanlah anaknya itu basikal model terbaru dan terkini masa tu,
yang paling canggih, ditambah dgn bola hitam dan bola putih. 






Masa berlalu




kemudian si anak masuk Sek.Rendah. Lepas itu musim kasut roda. 


Sekian lama si pengasuh perhatikan, budak tu tak pernah minta bapanya 


membelikan kasut roda untuknya. Tiap2 petang dia cuma duduk2 je. Basikalnya 
disimpan di dlm stor..




Maka Si Pengasuhnya menyatakan pendapatnya lagi 
kepada si bapa. 


Kemudian si bapa memanggil anaknya lagi. "anakku, kamu 
tak nak dibelikan kasut roda


macam kawan2 kamu? Apsal tak bagitau kat 
Papa?. No problem setakat beli 
kasut roda je...". 


Si anak 
menjawab,"Tak perlulah papa, bola hitam dan bola putih saya 
dah 
rosak.. 
Kalau boleh papa beli lagi k..tak payah lah beli kasut 
roda. 


Lagipun ianya jauh lebih murah berbanding kasut roda, kan 
papa?" 


Si bapa geram . walaubagaimanapun, si bapa tetap belikan anaknya 
kasut 
roda, ditambah bola hitam dan 
bola putih. 


Selang beberapa 
tahun, si anak masuk Sek.Men. Cerita sama berulang. 


Sekarang kawan2nya 
main permainan lain- main roller blade. musim 
rollerblade melanda 
kwasan tempat tinggal nya. 
Trend baru.... 


Sementara tu, budak lelaki 
tersebut masih setia dengan kasut rodanya... Lepas 
bapanya 
pulang dari luar 
negeri dan terlihat anaknya yang masih pakai kasut roda, 
si 
bapa jadi malu 
sangat2. Teruk betul, rumah macam pusat beli belah, syarikat 
banyak, 
keluar 
negeri lagi tu...........Tapi anak lelakinya ketinggalan zaman. 
Keesokkan 
harinya, dalam bilik 
anaknya sudah ada sepasang roller blade 
baru bersama secebis nota: "Biar 
kamu tak 
malu". 


Pada malamnya, 
terdapat secebis nota balasan di ruang kerja si bapa. Nota 
tersebut berbunyi: 
"Papa, Kenapa tak belikan 
bola hitam dan bola putih? Saya lebih sukakan 
nya." 


"Haaah,, si bapa mengeluh serta bingung selepas membaca nota itu. 
Apalah 
istimewanya 
bola itam dan bola putih!!? 


Keesokkan hari dan 
seterusnya lagi si bapa berkali2 ditinggalkan nota 
sebegitu...hingga 
dia 
tak tahan dan terus membelikan anak lelaki nya bola hitam dan bola 
putih 
untuk 
kesekian kalinya. 


Benar, setelah mendapat bola hitam & bola 
putih tu, si anak tidak lagi 
mendesak bapanya.. Secebis nota juga 
ditinggalkan di ruang kerja si bapa.. 
"trima kasih byk2 papa kerana belikan 
saya bola hitam dan bola putih" 


Masa berlalu.... 


Ketika di Sek 
Men, yang jaraknya agak jauh, si anak masih berulang-alik 
dengan bas, 
member2nya sudah ada yang membawa motor dan kereta ke sekolah... 
Suatu hari, 
ketika bapanya ada di rumah, si anak dihantar pulang oleh 
membernya dengan 
motor Harley Davidson color biru laut. Si bapa menjadi 
sangat 
malu. 
Anaknya bukan 4, bukan 3,...2 pun tidak. 


Itulah satu-satunya anaknya. 
Itupun tidak dibelikan motor untuk kesenangan 
anaknya! Maka 
ditawarkan 
Anaknya untuk dia membeli sebuah motorsikal. Si anak menolak 
tawaran 
ayahnya dengan alasan motor kurang 
praktis, lagipun si anak cuma 
inginkan bola hitam & bola putih sahaja! Si 
bapa 
tidak dapat menerima 
penolakan itu. Kerana anaknya dah beso panjang, boleh 
berbincang. 
Akhirnya 
tercetus keputusan dimana si anak dibelikan motorsikal, ditambah 
pula dgn 
bola hitam dan 
bola putih semestinya!! . 


Tetapi si bapa masih kesal........ 
Kesal kerana sudah beberapa tahun dia belikan 
anak lelakinya bola hitam & 
bola putih tetapi tidak tahu kenapa anaknya 
begitu memerlukan sebiji bola 
hitam & sebiji bola putih! Dan Si anak pula 
tak pernah bagitahu kenapa 
dan mengapa dia amat memerlukan bola hitam & 
bola putih... 


Sehingga 
tibalah masa untuk anaknya melanjutkan pelajaran ke Universiti. 
Kerana 
gembira dan bangga anaknya dapat masuk Universiti, si anak 
dihadiahkan oleh 
si bapa sebuah kereta 
Ferrari keluaran terbaru. 


Akan tetapi, sehingga 
beberapa bulan si anak masih lagi menaiki motoooor 
je. 


Sehingga 
aweknya juga turut bingung- kan ke dia ada ferrari? kenapa naik 
motoooooor 
jeeeee.. 
Bila ditanya, maka dijawab budak lelaki tersebut: abis bapanya tak 
belikan 
bola hitam bola putih. Tak 
faham perasaan anak 
sendiri! 


Suatu hari si anak mengajak aweknya makan malam bersama dgn 
bapanya. So, 
selepas makan malam tersebut si awek mengambil kesempatan untuk 
bertanya 
kpd si bapa, kenapa pak cik 
tak belikan bola hitam bola 
putih? 


Si bapa terkedu kerana dia sebenarnya sensitif dengan bola2 
tu..huh..sampai 
awek anak aku pun 
tanya...bila si bapa menanyakan si awek 
semula kenapa soalan tu yang di 
tanya?. Si 
awek pun bagitau, anak 
lelakinya tidak akan sekali kali menyentuh 
Ferrarinya selagi tidak diberi 
bola hitam & bola putih!! 




Si bapa bingung, di ruang bilik anaknya 
sudah begitu banyak bola hitam & 
bola putih. 
Nak buat apa lagii..., 
fikir si Papa. Tapi demi memelihara imejnya di 
hadapan awek 
anakmya itu, 
maka esoknya sudah ada bola hitam & bola putih buat anaknya 


Suatu 
hari si anak membawa aweknya ke tempat peranginan yang berbukit 
bukau 
menaiki Ferrari untuk brsiar2.. Yelah, 
anak muda kan , ketika tenang memandu 
si anak dicium aweknya dan dia jadi 
gelabah 
dan terus accident!!! Mereka 
segera dikejarkan ke hospital dan si bapa juga 
dimaklum 
oleh pihak polis 
tentang perkara tersebut. Keduanya cedera parah kerana 
mereka tidak memakai 
seatbelt, si 
awek mati dalam perjalanan ke hospital dan si anak 
tenat. 


Si bapa tiba di Hospital.."macamman a doktor, anak 
saya?" 


Doktor (dengan simpati dan penuh duka cita) :"Maaf Encik, kami 
telah 
berusaha sedaya upaya.. tetapi terserah kepada Nya.. sebaiknya 
Encik 
manfaatkanlah waktu2 terakhir bersama anak encik.." 


Perlahan si 
bapa masuk, mendekati anaknya. 


"Papa, maafkan saya..tidak berhati hati 
semasa memandu.." si anak juga 
menangis 
kerana aweknya tak dapat 
diselamatkan. Si bapa cuba menenangkan 
dia....akrablah dua 
manusia itu 
beberapa saat. sehingga si bapa beranggapan ini adalah saat 
pertemuan 
terakhir antara dia dan anak lelakinya... . 
Dia teringat kembali persoalan yang 
selama ini sering bermain di benaknya 
dan keinginannya untuk mengetahui 
tentang "mengapa anaknya selama ini 
selalu minta bola hitam bola 
putih" 




"Nak, maafkan papamu kerana selama ini papa selalu sibuk.. 
sehingga kamu 
sering 
kesepian..maafkan papa, nak.. Papa tak berkesempatan 
untuk menjadi ayah yang 
baik." 


Anaknya menjawab dalam keadaan 
lemah,"tak mengapa papa, saya faham.. Cuma 
saya kecewa disebabkan papa 
ada 
kemewahan, papa belikan saya macam2.... saya cuma minta bola hitam 
dan 
bola putih je kan ?" 


Si bapa rasa timing jawapan untuk 
persoalannya sudah tepat.., "KENAPA KAMU 
SELALU MINTA BOLA HITAM & 
BOLA 
PUTIH ANAKKU... ADA APA DENGAN 
BOLA2 ITU SEHINGGA IANYA BEGITU 
BERERTI 
BUATMU?" 








(anda semua pun ingin tahu kan 
...?) 














Si anak menjawab dengan nada terputus putus 
kerana sudah tidak dapat 
bertahan dan 
masanya sudah hampir 
tiba.... 






"sebabnya .........saya.. saya.... 
saya...." 






*hep* Kepalanya perlahan lahan rebah dan hembusan 
nafasnya hilang. Si anak 
sudah meninggal sebelum 
sempat memberitau bapanya 
tentang bola hitam & bola putih. 


Tengok, si bapa yang selalu hidup 
bersama anaknya pun tak tau...apalagi aku 
yang cuma bercerita, lagi la tak 
tau ape ape... MACAMMANA NI? Kecewa jugak 
nih. 
Isk!Isk! Isk!........ ...Rasa 
nak tumbuk je perut orang yang mula-mula 
forward kat 
aku.