PeNgIkUt sEtIa sAyA

Monday, 31 December 2012

AwAk DaN GuNtInG




Saye ade gunting . Gunting tu saye gune utk potong² . Pernah jugak saye 
terluke sebab gunting tu . Tapi saye tak kesah , tak sakit pown . Gunting 
tu dah lame saye gune . Sekarang gunting tu dah berkarat. Saye tak buang . Kenapa ?? Sayang .. Sayang nak buang . Macam awak jugak larh . Saye ade awak . Terluke jugak sebab awak . Tapi takpe . Saye masih sayang kan awak . Satu je yg tak same . awak tak
 berkarat . So , takde sebab saye nak buang awak . Jadi , saye nak simpan
awak same macam gunting tadi . Tapi gunting saye simpan dalam laci . Awak ?? Awak saye simpan dalam hati <3

#Bagi saya awak dah cukup sempurna



Monday, 24 December 2012

CiNtA TiDaK HarUs MeMiLiKi


Saye tak akan pernah membenci awak kerana saye tahu awak dah cuba menolak saye dengan care yang paling halus dan tidak akan melukai hati saye :') . Awak jangan risau kerana saye telah bersedia untuk dikecewakan kerana saye tahu yang cinta tidak seharusnya memiliki kan . walau seberapa kecewanya saye alami tapi takpe kalau itu mungkin menjadikan awak bahagia . Besar mane pown kecewa yang saye alami tetapi saye masih mencintai awak . Cinta juga tak bermakna bersama . Tapi takpe nama awak tetap saye ucapkan dalam doa tidur saye . Semoga awak tahu yang cinta saye tak akan pernah pudar kerana awak tetap berada dalam hati saye ..izin kan saye menjadi seseorang yang akan menjaga awak meskipun dalam diam sebab saye harap saye akan sentiasa berada di sisi awak walaupun awak tak sedar :D . Saye harap awak tak akan pernah lupakan saye . Ingatlah saye walaupun sesaat sebagai seorang insan yang pernah hadir dalam hidup awak :')


#saye tak akan pernah mati dengan janji yang awak mungkiri kerana saye tak pernah awak miliki 

Monday, 10 December 2012

SaYa SaYaNg aWaK


Bila Saya Marah Bermakna Saya Ambil Tahu , Saya care . 
Bila Saya Berleter Bermakna Saya tegur Salah Silap Awak Dan 

Saya taknak Awak terus hanyut . 
Bila Diam , Bukan Bermakna Saya Setuju Dengan Semua 

Perbuatan Awak . 
Bila Saya Cemburu , Bermakna Saya tak Mahu Kehilangan Awak . 
Bila Saya Jauhkan Diri Saya Dari Awak, Bermakna Saya Nak 

Awak Datang Dekat Dan Pujuk Saya Semula Dan Nak Awak Belajar Rindukan Saya . 
Awak tahu , Setiap Perbuatan Saya Cuma Mahukan Yang Terbaik Untuk Diri Awak . 
Dan Tak Pernah Bermaksud Untuk Kongkong Awak Dalam Setiap Perbuatan Awak .

 Saya Jaga Awak Sebab Saya Sayangkan AWAK :D

SayAnG SaMpAi MaTi


Seorang pakwe dan makwe tengah naik motor pada kelajuan 100km/j .
P : Slow la sikit . Takut lah !
L : Tak . Best apa !
P : No . It's not . It's scary me .
L : okey . Tak apa . Bagitahu dulu you love me .
P : Fine , i love you . Slow down .
L : Now , give me big hug . * girl hugs him *
L : Tolong buka helmet abang lepas itu , sayang pakai . Rimaslah .

--> Esok hari paper melaporkan sebuah kemalang
an yang melibatkan seorang maut . manakala seorang lagi selamat . dipercayai berpunca daripada kegagalan fungsi brek . the true is , lelaki tadi sedar brek dia rosak masa tengah jalan . tapi , dia tak sampai hati nak bagitahu awek dia . dia suruh awek dia ckp ' i love you ' n suruh peluk dia buat kali terakhir . And dia suruh pakai helmet dia nak awek dia selamat . kenapa ? sebab dia tahu dia akan mati 
☆⌒(>。≪)

Tuesday, 16 October 2012

wAnItA MeLaMaR LeLaKi MeRuPaKaN pErKaRa MuLiA


ADA si teruna yang lambat menyatakan hasrat menyunting pilihan hati lalu jatuh ke pihak lain. Begitu juga halnya dengan seorang wanita yang tertarik dengan lelaki yang dirasakan calon sesuai untuk dijadikan suami namun disebabkan dia hanya menunggu akhirnya turut terlepas peluang.

Tiada larangan dalam Islam jika wanita membuat lamaran terhadap lelaki yang layak menjadi pasangan hidupnya. Apa yang berlaku itu berkait rapat dengan soal lambat menzahirkan lamaran.

Perigi mencari timba pula merujuk kepada wanita yang berusaha mencari lelaki untuk dijadikan teman hidup. Namun dalam masyarakat kita perkara berkenaan dianggap lari daripada adat dan budaya. Mungkin ‘tugas’ itu sukar dan mustahil kerana ia tidak pernah dilakukan dalam masyarakat kita.

Lihat saja sejarah Siti Khadijah yang bertindak ‘berani’ melamar Nabi Muhammad s.a.w. Beliau tidak berasa rendah diri walaupun jarak usianya dengan Rasulullah agak jauh. Bagaimana dengan wanita moden yang mahu mencontohi tindakan Siti Khadijah? Kita semua tahu, Siti Khadijah berketurunan bangsawan yang kaya-raya.

Bukan saja mempunyai perniagaan besar, tetapi beliau juga disegani kerana mempunyai kebijaksanaan dan sopan-santun tinggi.

Bagaimana jika wanita datang menyunting lelaki pilihannya dengan menggunakan orang perantaraan bagi menyampaikan hasratnya? Mungkin kaum wanita menganggap usaha mereka itu sebagai ‘terhegeh-hegeh’ dan sebab itulah ia gagal dilaksanakan. Diharap selepas ini kaum wanita terbuka hatinya untuk merubah budaya.

Wanita meminang lelaki adalah sesuatu yang lumrah. Selain Siti Khadijah meminang Rasulullah dan Saidina Umar juga pernah meminang Saidina Abu Bakar untuk puterinya Siti Habsah.

Jika mereka bertemu dengan lelaki yang layak menjadi pasangan maka ambillah peluang untuk memulakan lamaran. Jangan takut untuk mencuba dan berasa malu kerana jika ditolak sekalipun Allah pasti menjanjikan insan yang lebih baik untuk mereka.

Pernah pinangan Umar ditolak Saidina Abu Bakar tetapi penolakan itu dilakukan dengan cara paling terhormat. Namun selepas itu Umar mendapat calon yang lebih baik apabila Rasulullah memperisterikan Siti Habsah. Jelas Allah tidak akan mengecewakan hamba yang bersungguh melaksanakan syariat-Nya. Sayang sekali, malu kita tidak merujuk kepada syariat.

Sebuah hadis yang diriwayatkan Anas berkata:
“Ada seorang wanita yang datang menawarkan diri kepada Rasulullah dan berkata: “Ya Rasulullah! Apakah kau memerlukan aku?” Puteri Anas yang hadir ketika mendengar perkataan wanita itu mencelanya dengan mengatakan dia tidak punya harga diri dan rasa malu. “Sungguh memalukan dan betapa buruknya…!” Anas berkata kepada puterinya itu: “Dia lebih baik daripadamu! Wanita itu senang kepada Nabi dan menawarkan dirinya!” (Riwayat Bukhari)

Pendakwah dan Pengarah Penyelidikan dan Modul Fitrah Perkasa Sdn Bhd, Pahrol Mohamad Juoi, berkata malu dalam Islam mesti diukur atas dasar iman.

“Tidak seharusnya seorang wanita berasa malu untuk memulakan langkah untuk melamar lelaki yang dirasakan layak untuknya.“Malah, tiada tentangan dari sudut akidah, syariah dan akhlak Islamiah terhadap perkara berkenaan,” katanya.

Beliau berkata pendekatan yang digunakan perlu selaras dengan prinsip dan matlamat yang bertepatan dengan nilai agama.“Umpamanya, wanita perlu menggunakan orang tengah iaitu keluarga, sahabat dan orang yang boleh dipercayainya untuk tujuan melamar.

Jika diterima, alhamdulillah dan jika ditolak sekalipun tidak mengapa. Allah tetap menilai percubaan itu sebagai amal soleh kerana mereka sudah melakukan sesuatu yang halal dan harus di sisi Islam,” katanya.

Pahrol berkata tidak timbul soal perigi mencari timba kerana dalam sejarah Islam ada pihak wanita yang meminang lelaki dan begitulah sebaliknya.“Kedua-dua cara berkenaan boleh dilaksanakan. Apabila ada wanita melamar lelaki yang dirasakan baik untuk dijadikan pasangan hidup ia adalah usaha yang sangat terpuji.

Berjaya atau tidak, bukan soalnya kerana Allah menilai usaha berkenaan. Jangan sesekali berasa diri direndahkan. Mereka perlu berasa malu jika terbabit dengan pergaulan bebas, pendedahan aurat dan tindakan haram lain untuk mendapatkan pasangan hidup,” katanya.

Beliau berkata pasangan hidup adalah teman yang akan bersama-sama membentuk keluarga dalam menjalani ibadat sebagai hamba Allah di atas muka bumi ini.

“Ini misi besar dan berat. Bermula dari keluarga barulah terbentuknya sebuah masyarakat, negara dan ummah. Untuk membentuk keluarga ini perlu kepada lelaki kepada wanita.

Wanita tidak seharusnya rasa ‘terhegeh-hegeh’ atau tidak laku. Wanita yang dikatakan tidak laku dan terhegeh-hegeh ialah mereka yang mendedah aurat, berkelakuan tidak senonoh dan bergaul bebas sehingga ke tahap hilang rasa malu, menggadai iman serta akhlak Islamiah.

“Bagaimana umpan begitulah ikan yang akan kita dapat. Jangan terkejut jika wanita yang mendedah aurat (seksi) akan mendapat lelaki hidung belang sebagai pasangannya,” katanya.

Berdasarkan sejarah yang masyhur, Pahrol berkata Siti Khadijah tertarik dengan keperibadian Nabi Muhammad yang mempunyai sifat jujur dan bijak ketika menjalankan perniagaan.

“Semua maklumat itu diperoleh daripada hambanya, Maisarah yang ditugaskan membantu serta mengiringi Rasulullah ketika berniaga.“Sepanjang bermusafir Maisarah melihat, merasai dan meyakini bahawa Nabi Muhammad memang seorang yang baik kemudian menyampaikan laporan kepada tuannya Siti Khadijah.

“Khadijah mempunyai ketajaman menilai sumber maklumat. Apabila maklumat yang diterima diyakini benar, Siti Khadijah bertindak memanggil bapa saudaranya dan saudaranya yang lain untuk menyatakan hasrat melamar Nabi Muhammad.

Allah mengkabulkan hajatnya dan lamarannya diterima,” katanya.

Beliau menasihatkan perkara utama untuk mencari pasangan ialah menjaga akhlak dan keperibadian selain memastikan maklumat pasangan itu benar.

Carilah saudara, rakan, ustaz atau sesiapa yang terdekat dengan lelaki pilihan kita. Setelah ada maklumat yang benar, dirikan solat istikharah untuk meminta Allah perteguhkan keputusan yang sudah ada atau meminta petunjuk membuat keputusan yang belum ada.

“Orang yang bersolat istikharah tidak akan kecewa kerana solatnya bukan saja mencari petunjuk Allah dalam membuat keputusan yang belum pasti, tetapi turut juga meminta diperteguhkan hati melaksanakan keputusan yang pasti.

Selepas menetapkan keputusan, teguhkan azam dan terus bertawakal. Kemudian segerakan urusan lamaran dengan memilih wakil yang baik bagi urusan meminang dan seterusnya segerakan perkahwinan,” katanya.

Pahrol berkata bagi mereka yang sudah berusaha mencari pasangan, tetapi masih belum berjaya perlu bersangka baik kepada Allah.“Penangguhan itu satu ujian yang pasti ada hikmahnya. Mungkin Allah hendak selamatkan mereka daripada mendapat suami yang jahat, pendera dan tidak bertanggungjawab.

Jadi, berusahalah sambil menunggu ketentuan daripada Allah. Jangan membuat keputusan untuk tidak berkahwin sampai akhir hayat kerana ia bertentangan dengan syariat dan fitrah.“Golongan yang menentang peraturan Allah akan menderita jiwanya dan hidup dalam kesepian. Dalam apa saja keadaan, beribadatlah sehingga kita berasa letih untuk melakukan maksiat,” katanya.

Beliau berkata gelaran seperti ‘andartu’ dan ‘andalusia’ tidak sewajarnya dilemparkan kerana hakikatnya mereka sedang diuji Allah.“Orang yang diuji sepatutnya dibantu, dikasihi dan didoakan. Masyarakat Islam sepatutnya memikirkan bagaimana kaedah untuk mencarikan jodoh buat mereka,” katanya.

Wallahualam..

Sumber : ikhwanmencarinurillahi.blogspot.com

Friday, 5 October 2012

7 JeNiS nAfSu



Nafsu Amarah 
Nafsu yang berbangga apabila membuat sesuatu kemungkaran

Nafsu Lawamah
Nafsu yang menyedari apabila melakukakan kemungkaran,
beramal tetapi masih ada riak~


Nafsu Marhamah
Nafsu yang telah dapat membuang sifat mazmumah,
mereka masih mengkritik diri sendiri~


Nafsu Mutmainah
Nafsu yang lemah lembut
mendapat ketenangan dan hilang gelisah di jiwa~


Nafsu Raudiah
Nafsu yang berusaha untuk melatih
 dengan Allah taala~

Nafsu MardiahNafsu yang paling diredhai Allah Taala~ 
Nafsu Kamaliah
Nafsu yang sempurna, nafsu para-para nabi, rasul~
...

Monday, 1 October 2012

BiLa KiTa SaYAnG OrAnG TuE


Bile kite sayang orang tue, 
Kita tnggu dia lame pown xper,
Tp bile dia tnggu kite ??? dia mrh2...
hAti kate ala , adatlah ada yang mnunggu & d’tnggu...

Bile kite sayang orang tue,
Kite x tdo pn x pe lyn dia yg ngah bosan,
Tp biler kite bosan,ada dia lyn kite???
hAti kate,x pe dia busy kott!!!

Bile kite sayang orang tue,
Kita gdh ngan dia,kita dim jea...
Tp dia heboh 1 dunia...
Ati kate x pe,dia tension tue...

Bile kite sayang orang tue,
Kita kol nak ckp ngan dia...
Tp dia bg phone kat org len atau matikan...
Bila jd cm2,x pe...
hAti kata,x pe...lyn je,kwn dia,kwn kiter gak...

Bile kite sayang orang tue,
Kita b’cerita dgn dia,citer ngan
tunggul lg baik...

Tp bile dia bercerita ngan kita???
Kita dengar,sepatah2 kite kena ingt...
klu x ingat kita yang kena marah
hati kata x pe syg katakn…

Bile kite sayang orang tue,
Kita & dia lapar...
Tp kite bg sume roti kita kat dia...


hati kata,ala jaga lh ati dia,sian dia…

Bile kite sayang orang tue,
Kiter sanggup bg dia rest biler dia letih,
Tp biler kita letih,dia srh jugak kiter lyn dia bila dia bsn...
Adil ker???Ati kata,ala bukan selalu pun...

Bile kite sayang orang tue,
Kita jadi cam org giler dngr dia sakit,
Tp biler kita sakit,
Dia siap kuar ngan kwn2 dia meraikan hari kesakitan kita,
hAti kata,ala x pe,x kn dia nak berkepit ngan kita 24 jam...

Bile kite sayang orang tue,
Kita x pnh pntingkan diri sndri,
Tapi dia hipokrit thp gaban..
hati kata xper, dia mmg macam 2 kenelah trima...

Bile kite sayang orang tue,
Kiter sayang nak tngglkn dia slama2nya,
Tp dia x tahu kite b’depan dgn maut,
Wlpn kite sakit , dia kata kat kite , sakit bese2 jer,jgn nk mengarot...
hati kata , cmnelah dia biler kite xde , msti dia hepi...

Bile kite sayang orang tue,
Kiter x snggp tngk dia derita,
Tp dia x prnh hargai diri kiter,
hAti kata, tau x btapa kita syg kan dia????

Bile kite sayang orang tue,
Kiter snggup tngglkn dia selama2nya untk dia bhgia...
Tp adakah dia tahu pngrbnn kiter??
hAti kata,x pe,janji dia bhgia...

Dan...
Biler kite dah tngglkn dia selama2nya...
Dia dtg ziarah pusara kiter...
Dia kata Dia mintak maaf sebab pernah mngata kite...
Dia mintak maaf sebab pernah bwt kite tnggu dia...
Dia mintak maaf sebab pernah pksa kita lyAn dia time bsn...
Dia mintak maaf sebab pernah heboh 1 dnia slh kite...
Dia mintak maaf sebab pernah x hiraukn kol kite...
Dia mintak maaf sebab pernah x dgr luahan ati kite...
Dia mintak maaf sebab pernah bwt kite kelaparan sebab dia...
Dia mintak maaf sebab pernah gnggu waktu rehat kite...
Dia mintak maaf sebab x pernah hiraukan sakit kite...
Dia mintak maaf sebab pernah pntingkn diri dia sendiri...
Dia mintak maaf sebab x pernah tngk p’deritaan kite...

NAMUN SEMUANYA TELAH T`LAMBAT....

HARGAILAH ORNG2 YG KITA SAYANG...





#Cinta itu memerlukan kesabaran dan pemikiran yang tinggi

KiSaH aNaK UnTA


Seekor unta kecil bertanya kpd
ibunya, “Ibu kenapa tapak kakiku
besar & hanya terdiri dari tiga jari?”
Ibu unta menjawab, “Kita kan unta,
kaki seperti itu bagus utk merentasi
gurun agar kaki tidak tenggelam
dalam pasir.”
“Lagi kenapa bulu mataku
panjang?” tanya anak unta lagi.
“Jika kita berjalan di gurun, pasir-
pasir selalu beterbangan. Bulu mata
yg panjang akan melindungi
matamu dari dimasuki pasir,” jawab
ibunya.
“Di belakang aku ada bonggol. Itu
utk apa?” tanya anak unta lagi.
“Itu utk menyimpan air. Jadi kalau
kita berjalan melintasi gurun yg
susah nak cari air, kita boleh
bertahan walaupun tidak minum
berhari-hari,” jawab ibunya dengan
sabar.
Setelah sekian lama terdiam, anak
unta berkata lagi, “Jadi kita punya
tapak kaki lebar, bulu mata panjang
& bonggol di belakang adalah utk
hidup di gurun…”
“Benar sayang,” jawab induknya.
“So, naper kita ada dalam Zoo Negara
ni…?”

Sunday, 30 September 2012

pUiTiS Si cInTa


Aku hanya insan biasa...
Aku tidak punya apa...
Aku hanya hamba-Nya...
Aku tidak terlepas melukakan kesilapan..
Aku tidak terlepas dari kesepian...
Kerna kehilangan insan tersayang...
Cinta suci kubawa mati
Cinta suci sejati dihati
Bersama menjadi rahsia
Dua insan satu hati satu jiwa
Menjalinkan hubungan kasih sayang
Cinta insan yang terlarang
Perjanjian memisahkanku dengannya
Kuterima dengan hati rela
Cinta kami kekal dihati
Hingga hujung nyawa selamanya
Hanya takdir menentu segalanya
Adakah aku dan dia
Akan bersua dan bersama kembali
Biar merana biar terseksa
Akan kunantikan dirimu
Kerna aku benar menyintaimu
Janji diikat pasti menjadi hakikat
Hanya maut menenggelamkannya.

iZiNkAn SaYa bErZiNa DeNgAn AnAk PaKcIk


Gadis : Masuk lah dulu, jumpa dengan ayah saya
Teruna : Boleh ke?
Gadis : Masuk je lah, saya nak siap

Menyusup masuk si teruna melalui pintu utama. Pintu yang siap terbuka mengaluka-alukan kedatangan si Teruna.

Teruna : Assalamualaikum.
Bapa G : Waalaikumusalam.

Melihat pada lantangnya suara bapa si gadis, terus si teruna kaku membatu. Lantas si gadis menarik tangan si teruna menyedarkan dari lamunan itu.

Gadis : Mari, duduk kat kerusi
Teruna : eh.

Setelah tangan dihulur dan salam bertaut, duduklah si teruna di kerusi hampir menghadap bapa si gadis. Hanya surat khabar yang menjadi tabir antara mereka.

Bapa G : nak jalan kemana hari ni?
Teruna : Bandar je cik, dia nak carik barang katanya. Barang apa tak tau lah saya
Bapa G : oh..
Teruna : ??

Hampir 5 minit senyap tanpa suara. Dan ibu si gadis keluar dari tabir ruang utama dan ruang belakang membawa air serta biskut kering. Si teruna senyum kelat.

Ibu G : minum la ni sikit. Kamu sudah sarapan?
Teruna : ehh. Sudah cik. Terima kasih.
Ibu G : kamu malu-malu pula dengan kami.
Teruna : segan cik. Hehe
Bapa G : bila kamu nak hantar rombongan?
Ibu G : eh. Apa ayahnya ni?
Teruna : ehh. Duit takde lagi. Hehe
Bapa G : kamu bawa anak kami kehulu-kehilir. Apa orang kata nanti
Teruna : (eh. Malu ngan orang ke malu ngan Allah, lagi takut orang kata dari Allah yang menghukum) Kami naik kereta je cik, tak de la nampak berkepit sangat. Boleh saya tanya cik sikit
Bapa G : boleh takda masalah
Teruna : pakcik ngan makcik nak letak wang hantaran berapa ye?
Bapa G : kalau boleh 20 ribu
Ibu G : ehh. Tak kisah la, tapi kalau boleh acik nak lebih tinggi sikit dari orang sebelah ni
Teruna : Berapa tu cik?
Ibu G : dalam 25 ribu ke atas dan dulang 25 keatas pihak lelaki
Teruna : (amboi, ko melantak dulang ke ape? Wuhaa.. 25 ribu. Mana nak dapat, aduh) Tingginya acik, tak boleh rendah lagi ke?
Bapa G : itu nasib kamu la, kamu yang nak kat anak kami. Lagipun dialah satu-satunya anak perempuan kami, kene lah market sikit. Nak grand-grand camtu.

Si teruna hampir hilang akal apabila disebutkan harga si gadis itu. Dan si teruna cuba berbincang untuk merendahkan harga si gadis.

Teruna : nak Tanya lagi, kenapa anak acik tak pakai tudung?
Bapa G : itu kenalah Tanya maknya
Teruna : (ehh. Boleh pas-pas pulak dah)
Ibu G : ehh. Awak lah. Apa pulak saya. Awak yang sepatutnya didik anak
Bapa G : saya kan kerja. Mana ada masa
Teruna : (pulak dah, gaduh nanti) Ehh-ehh. Makcik pakcik. Kita lupakan dulu soalan tadi sebab kalau ikut makcik pun tak tutup kepala jugak. Maksudnya lebih kurang jugaklah. Nak Tanya lagi, anak acik pandai masak?
Bapa G : hmm.. haram. Tau-tau bangun tido pukul 12 lebih, bukan bangun pagi dah tu. Bangun tengahari. Terus makan tengahari.
Ibu G : apa la ayahnya, orang ni nak buat anak kita bini, dia cerita buruk-buruk pulak.
Bapa G : maknya pun sama suka bangun lambat juga.
Ibu G : abahnya!
Teruna : (kah kah kah.. bengong. Camtu pun nak cerita) Ehh.. acik sekarang saya da tau. Okeh. Soalan lagi. Boleh tak dia baca quran?
Ibu G : boleh sikit-sikit kot
Teruna : kali terakhir bila?
Ibu G : err. Darjah 1 agaknya.
Teruna : hmm.
Ibu G : kenapa?
Teruna : takda apa makcik. Soalan cepumas. Dia solat tak?
Bapa G : apa motif kamu Tanya semua ni. Dia kan selalu ikut kamu. Kamu tau la.
Teruna : kalau kat luar saya ajak dia solat, dia cakap datang bulan. Hari-hari datang bulan. Dia tau solat atau tak?

Hampir terkedu si bapa dan si ibu. Dan pada raut wajah mereka berdua terdapat tanda-tanda kemerah-merahan menahan amarah.

Teruna : boleh saya sambung lagi. Dia tak reti masak, tak reti solat, tak reti mengaji, tak reti nak tutup aurat sebelum dia jadi bini saya lagi. Dosa-dosa dia terang-terang pegi kat makcik ngan pakcik. Lagipun tak berbaloi harga 25 ribu untuk dia. Lain lah dia ni hafizah, 30 juzuk dalam kepala, bertutup litup habis dari bawah sampai ke atas dan tau jaga batas, haa.. itu barulah berbaloi 100 ribu pun saya sanggup bayar. Tapi orang macam tu kalau kahwin mereka memilih untuk serendah-rendah mahar. Sebab sebaik-baik perkahwinan adalah serendah-rendah mahar. Mata bapa si gadis direnung tajam oleh mata ibu si gadis. Keduanya senyap tanpa suara. Ketiga mereka menundukkan kepala. Lumrah adat untuk menjadikan anak perempuan untuk dijadikan objek pemuas nafsu hati menunjukkan kekayaan serta bermegah-megah dengan apa yang ada. Terutamanya pada majlis perkahwinan. Adat mengatasi agama. Dibiarkan anak perempuan dihias dan dibuat pertunjukkan di khalayak ramai. Sedang pada waktu itu akad telah dilafaz si suami, dan segala dosa anak perempuan sudah mula ditanggung oleh si suami. Amatlah rugi. Mahar berpuluh ribu dibayar pada isteri dan sepatutnya hanya si suami seorang yang berhak melihat, tetapi pada hari pertama perkahwinan iaitu semasa persandingan sahaja berpuluh ribu mata yang melihat si isteri. Seolah-olah si suami membayar mahar untuk mereka sekali.
Bapa G : tapi kan. Pakcik nak anak pakcik rasa sekali. Benda seperti tu kan sekali seumur hidup.
Teruna : pakcik nak anak pakcik rasa ke pakcik yang rasa grand?
Ibu G : tentulah kami berdua pun turut gembira.
Teruna : yeke? Saya sambung lagi ya. Acik, saya bukan apa. Sekarang dosa anak pakcik, pakcik yang tanggung. esok lusa lepas akad nikah terus dosa dia saya yang tanggung. pastu pakcik nak buat bersanding pulak. Setiap mata yang memandang saya akan dapat dosa. Lagilah saya berdosa sangat-sangat. Ibu si gadis segera mengambil langkah mudah dengan menarik diri daripada perbualan itu. Si ibu tahu, si teruna bercakap menggunakan fakta islam. Dan tidak mungkin ibu si gadis dapat melawan kata si teruna itu.
Bapa G : kau memandai pulak nak cakap agama ngan kami.
Teruna : ehh. Sory pakcik. Bukan saya nak cakap pasal agama. Tapi itulah hakikat sebenar. Kita terlalu pandang pada adat sampai lupa agama.
Bapa G : camni lah. Kamu sediakan 25 ribu, ngan 31 dulang. Kalau takde, kamu tak boleh kahwin ngan anak aku!
Teruna : lama lagilah camtu. Dalam umur saya 30 lebih, baru dapat masuk meminang. Kalau camtu pakcik, ‘izinkan saya berzina ngan anak pakcik’?
Bapa G : hoi! Kau dah melampau, ko baik-baik sikit cakap tu. Jangan main sedap mulut je.
Teruna : dengar dulu penjelasan saya pakcik. Pakcik tau tak apa sebab orang berzina dan banyak anak luar nikah? Sebab benda nil ah pakcik. Selalu ibu bapa perempuan yang meletakkan berpuluh ribu ringgit sampai pihak lelaki terpaksa menangguh hasrat untuk berkahwin. Tetapi cinta dan nafsu kalau tidak diiringkan dengan betul, syaitan yang jadi pihak ketiga untuk menyesatkan manusia. Akhirnya mereka mengambil jalan pintas memuaskan nafsu serakah dengan berzina. Mula-mula memang ringan-ringan dahulu pakcik, pegang-pegang tangan, peluk-peluk, pegang pinggul, dan sebagainya. Tapi lama-lama jadi berat-berat. Yang berat-berat tu pakcik sendiri pun boleh bayangkan.
Bapa G : apa kaitan kamu nak berzina pula
Teruna : yalah. Dah pakcik tak bagi kami kahwin sekarang, biar ada duit dulu baru boleh kahwin. kami nak lepaskan nafsu camna pakcik? Tiap hari saya tengok dia, dia tengok saya. Susah pakcik. Nafsu. Sebab tu saya dengan rendah hati minta izin pada pakcik untuk berzina ngan anak pakcik. Apa yang penting pakcik tahu yang saya dan dia nak berzina. Sebab rata-rata orang yang berzina ni ibu bapa tak tau. Nampak je biasa-biasa sedangkan da berzina. Err.. berzina bukan sahaja yang ehem-ehem je. Ada yang zina-zina ringan. Tapi sebab ringan tu yang akan jadi berat.
Bapa G : hmm. Kamu ni peliklah. Nasib baik pakcik cool je. Kalau orang lain, da lama angkat parang. Tapi kalau takde duit, camna kamu nak bagi dia makan
Teruna : hehe. Pakcik. Pakcik lupakah dengan apa yang telah Allah bagitau.

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.” (an Nur 32). Takkan la kita tak yakin dengan apa yang Allah janjikan. Lagipun pakcik, kalau makan dan minum tu insyaAllah, berdaya lagi untuk saya beri pada dia. Tempat tinggal tu kita boleh bincang lagi. Kalau benda ni boleh menghalang kami dari melakukan perkara dosa dan sia-sia. Baiklah disegerakan. Pakcik pun tak mau perkara-perkara tak elok kan. Senyap tanpa kata bapa si gadis, merenung kata-kata si teruna. Segera bapa si gadis memikirkan cara untuk mematahkan kata-kata si teruna. Dan bapa si gadis mendapat akal.

Bapa G : kamu tau la zaman sekarang ni. Kalau ikut cara kamu tu. Mungkin kamu tak suka dengan persandingan, pakcik boleh terima. Tapi kamu kena la ambil kira apa orang lain yang akan kata. Tau-tau orang akan mengata anak aku kena tangkap basah dan kena nikah paksa dengan kamu. Mana nak letak muka ni.
Teruna : bagus juga cadangan pakcik tu. Kena tangkap basah 2 ribu je denda. Kat Malaysia takde hudud, dan kalau untung. Boleh nikah masa tu jugak. Bagus-bagus.
Bapa G : serius lah sikit.
Teruna : betul dah tu pakcik. Hehe. Tapi pakcik, saya tak kata pun takde walimatul urus. Sedang walimatul urus itu perlu untuk hebahkan yang anak-anak dah kahwin. itu cara islam. Ok. Tapi yang tak oknya, bersanding tu ha. Kesian saya pakcik, saya seorang bayar mahar untuk anak pakcik, orang lain pun dapat tengok. Siap kalau berhias secara berlebihan dan orang lain yang lihat menaikkan nafsu syahwat mereka, saya yang berdosa pakcik. Saya yang tanggung dosa dia. insyaAllah pakcik. Kita bukan nak buat apa pakcik. Syariat memang camtu. Maha baiknya Allah sebab jaga kita selama ini, tapi benda remeh-temeh camni pun kita masih pandang ringan dan kita tak menjaga apa yang telah Allah janjikan. Susah lah camtu pakcik.,Sory lah pakcik kalau ada kata saya yang membuat pakcik kurang senang ngan saya. Segala-galanya kita serah pada Allah, kita merancang je. Azan zohor berkumandang, jaraknya tidak sampai 10 dari surau berdekatan rumah si gadis. Si teruna memohon untuk ke surau dan mengajak bapa si gadis untuk pergi bersama. Namun ajakan ditolak dengan lembut. Lantas memberi salam dan memohon untuk keluar. Di birai tingkap bapa si gadis melihat si teruna mengeluarkan kopiah dari poketnya dan segera di pakainya. Masuk ke dalam kereta dan hilang dari penglihatan bapa si gadis tadi. Sedang si gadis yang sedari tadi berdiri di balik tirai bersama ibunya menitiskan air mata mendengar luahan kata-kata si teruna terhadap ayahnya. Tudung pemberian si teruna sebagai hadiah pada hari jadinya yang lepas digenggam erat. Ibu si gadis juga menitiskan air mata melihat pada kelakuan anaknya. Segera ibu dan si gadis ke ruang tamu menghadap ayahnya.
Ibu G : apa yang budak tu kata betul. Kita ni tak beratkan pada agama selama ni. Kita sambil lewa abahnya.
Bapa G : hmm.. ntahlah, tak tahulah saya. Keras betul budak tu kata tadi. Satu-satu kena. Dia pesan tadi, suruh bersiap, lepas zohor dia amik kamu.
Gadis : takde mood nak pegi la ayah. Ntah,,

Si gadis terus mencapai telefon bimbitnya dan menaip mesej.

Si teruna yang selesai mengambil wuduk tersenyum apabila membaca mesej yang baru sahaja diterima daripada si gadis

“andai Allah telah memilih dirimu untukku,
aku redha dan akan terus bersama mu,
aku juga akan terus pada agama yang ada padamu.” “ : )”

“petang ni takde mood nak keluar, Sory.

Minggu depan ayah suruh hantar rombongan.



#Matlamat xpernah menghalalkan cara

Saturday, 29 September 2012

DoAKu uNtUkMu SaYaNg


spend life wif the people who make u happy.. not the people who u have to impress 

CiRi-CiRi WnItA PiLiHaN LeLaKi


Lelaki biasanya tidak terpikat terhadap wanita disebabkan mereka cantik, tetapi mereka lebih mudah terpikat terhadap personaliti dan ketrampilan seseorang itu.

2.Lelaki amat bencikan lelaki lain yang cuba untuk menggoda kekasih mereka.

3. Apa yang sedang awak lakukan? atau Awak dah makan ke belum? adalah merupakan soalan paling kerap akan ditanya ketika mereka menelefon seorang wanita.

4.Lelaki akan sibuk dengan pekerjaan mereka sepanjang hari, tetapi sebelum tidur, pasti mereka akan memikirkan mengenai wanita yang mereka benar-benar sayang.

5.Apabila lelaki benar-benar sayang terhadap seorang wanita, mereka akan mengabaikan semua karakter negatif yang ada pada wanita tersebut.

6.Lelaki akan membuat seribu satu kesimpulan sekiranya seorang wanita senyum kepada mereka.

7.Lelaki sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan perhatian daripada seorang wanita.

8.Lelaki amat benci apabila wanita menceritakan mengenai kisah bekas teman lelaki mereka.

9.Seorang lelaki mampu menyukai wanita untuk seminit, kemudian terus melupakan mereka.

10.Apabila seorang lelaki bersedia untuk berjumpa ibubapa kekasih mereka, ini menunjukkan mereka benar-benar serius.

11.Lelaki juga akan menangis.

12.Lelaki akan lebih untuk berusaha memikat wanita yang menolak cinta mereka, ini adalah kerana mereka sukar untuk menerima kekalahan.

13.Jangan sesekali memberikan mereka mesej tergantung seperti “Ada sesuatu nk bgtau awak ni…. erm… tapi takpela”. Mereka akan membuat seribu satu andaian dan akan berusaha untuk mendapatkan jawapan.

14.Lelaki akan teruja apabila mendapat sentuhan yang tidak diduga.

15.Lelaki akan menjadi gagap apabila bercakap dengan wanita yang mereka suka.

16.Apabila wanita menyatakan tidak, hati lelaki akan menyatakan ‘ok…. takpe…. cuba lagi esok..’

17.Lelaki amat sayang ibu mereka.

18.Lelaki sanggup mengorbankan makan tengahari mereka semata-mata ingin memberikan wanita beberapa kuntum bunga ros.

19.Lelaki amat sukar untuk difahami melainkan anda seorang pendengar yang setia.

20.Adalah lebih baik anda menguji seorang lelaki itu terlebih dahulu sebelum mempercayainya. Tetapi, pastikan ia tidak mengambil masa yang terlalu lama.

21.Lelaki lebih bersikap terbuka untuk menceritakan hal peribadi mereka.

22.Lelaki amat suka apabila wanita yang menentukan pemakaian mereka.

23.Lelaki tidak suka kekasih mereka mempunyai hubungan dengan orang lain terutamanya kawan lelaki.

24.Apabila lelaki membelikan hadiah kepada wanita, mereka amat risau sekiranya hadiah yang mereka berikan tidak disukai.

25.Lelaki lebih banyak berfikir.

26.Imaginasi lelaki tiada had. Mereka mampu untuk membayangkan apa sahaja.

27.Ketinggian wanita adalah tidak penting, apa yang lebih penting adalah berat mereka.

28.Sukar untuk lelaki untuk melepaskan kekasih mereka terutama apabila sudah bercinta melebihi 3 tahun.

29.Lelaki tidak sukakan wanita yang materialistik.

30.Lelaki memiliki semangat yang kuat untuk berubah dan ianya perlu sokongan yang kuat daripada kekasih mereka.

31.Apabila lelaki menceritakan sesuatu yang serius, berikan perhatian yang sepenuhnya. Ia amat penting.

32.Lelaki lebih gemarkan wanita yang pandai memasak.
J
33.angan sombong, kerana ia akan membuatkan lelaki berusaha untuk memalukan anda.

34.Lelaki belajar mengenai cinta melalui pengalaman, bukan seperti wanita yang belajar mengenai cinta melalui novel yang mereka baca.

35.Lelaki paling tidak suka kekasih mereka keluar bersama lelaki lain berdua walaupun hubungan mereka hanya sekadar kawan.

36.Lelaki akan memaafkan kesalahan yang pertama dibuat, tetapi bukan untuk kesalahan yang kedua.

37.Lelaki tidak suka wanita yang terlampau mengada-ngada.

SoRrY FoR sOmEoNe


Sy ada seorg kawan lama...dye satu sekolah dgn sy dulu...
orgnya happy go luckey, cute, sporting, carring, loving & banyak lagi lah....
disebab kan sikapnya mcm tu..ramai llaki2 yg hensem2 dye dpt..mst ramai yg cemburu kn..
even sy pon jeles sbb sy takpernah dpt gf yg cun melecun giler...tp manis tuh ada laa..ehehe

dipendekan cerita, kami contact semula sejak 2menjak nieh...seronok bila borak dgn dye...
ada je cerita,dri zaman jepun smpai lah zaman melenium sume ada...
sikap sy yg selamber boleh je layn pale sape2...
terima kasih sgt sbb dye rajin call sy disaat kebosanan melanda...

sy suka sgt kwan dgn dye, dye caring habes....
so x hairanlah llaki hensem2 lekat dgn dye...
hidup sy memg ceria sejak 2menjak nieh...sy harap sgt dye dapt jadi best frens sy..

seronok bila jadik single nieh..x de sp nk marah kalu layan sesape...
free for all....hehehe...sy nk kawan dgn semua org..sy x bersedia lgik nk buang status single...
harap semua org faham...tp np dye x nk paham??? 

mungkin salah sy sbb terlalu layan dye...tp sy x bermaksud nk kecewakn dye..sorry sgt2 kpd dye...jgn lah 

disebabkn sy tak terima awk, awk menjauhkn diri...sy bukan x suka awk..tp terlalu awl untuk kta bercinta 

kn...sesi suai kenal x hbes lagik...


kpd si dya...jgnlah tcing lgik...awk akan dpt someone yg lebih baik dri sy yg x brp baik nieh...
sy sendri takut untuk memberi cinta kpd org mcm awk yg terlalu baik dimata sy..
sy malu dgn diri sy, disebabkan itulah sy x boleh nk terima awk...sy x layak untok awk.....


sesiapa yg benar2 iklas menerima sy bukan kerana rupa paras 
sahaja tp hati sy, sikap sy, telatah sy, kemahuan sy, iklas menerima sy seadanya & tidak 
membanding2kn dgn org lain, iklas menerima salasiah keluarga sy, iklas menerima segala-nya milik sy, 
sy juga akan iklas mencintainya smpai mati....


*Setiap pilihan yang kita buat ada baik buruknya tersendiri.. so jangan takut untuk mmbuat pilihan :)

Friday, 28 September 2012

SeOraNg lElAkI eGo


Dia terlalu sayangkan aku. Itu yang aku sangat pasti. Atas sebab itu aku rasa terlalu selesa
kerana aku yakin dia tak kan meninggalkan aku. Dia sanggup mengetepikan kepentingan diri
sebab nak menjaga hati aku. Sering aku biarkan dia memujuk dirinya sendiri bila dia merajuk.
Buat apa aku nak pening-pening pujuk dia kalau dia sendiri akan kembali padaku dan meminta
maaf atas keterlanjuran sikapnya sendiri. Sebarang perselisihan, dia yang akan mengalah dan
dia akan menyalahkan dirinya sendiri walaupun jelas memang salahku.




Dia wanita yang rela berkorban apa sahaja kecuali satu,
dia tak mahu dirinya disentuh sebelum kami memiliki ikatan yang sah
.Dan atas sebab yang satu itu aku rasa dia perempuan yang membosankan. Nak pimpin
tangan pun tak boleh. Apatah lagi nak peluk. Ada pun bergesel bahu itu pun sebab aku yang
sengaja. Sampai satu tahap aku rasa dia sangat membosankan. Aku cemburu tengok kawan-
kawan aku boleh pegang tangan awek diorang. Tapi aku? Bila aku cakap macam tu, dia cuma
 senyum dan cakap pada aku, “Belum tentu perempuan yang sentuh boyfriend dia tu sayang
 boyfriend dia lebih dari saya sayang awak… Belum tentu perempuan tu ada masa susah
senang boyfriend dia macam saya ada untuk awak…”



Yang nyata, aku langsung tak setuju jawapan dia tu. Aku tengok pasangan lain bahagia, sudah
tentu girlfriend kawan-kawan aku sayangkan mereka sebab girlfriend masing-masing membelai
 kawan-kawan aku dengan penuh kasih sayang. Tapi aku? Jangan harap. Balik-balik jawapan
yang sama. Tunggu lepas kahwin. Aku bosan tahu tak! Sampai satu masa aku dah tak tahan
lagi. Aku minta kami berpisah. Aku nampak air matanya berlinang tapi sikit pun aku tak rasa
kasihan.






“Mungkin kita tak ada jodoh. Awak lelaki yang baik. Awak berhak dapat perempuan yang lebih
baik. Saya nak awak janji dengan saya satu benda, untuk kali terakhir. Satu hari nanti bila awak
 jatuh cinta dan awak betul-betul sayangkan dia, hargai perempuan tu. Mudah-mudahan
perempuan tu akan sayang awak, terima awak seadanya, hormati awak sebagai lelaki dan
yang paling penting bahagiakan awak. Saya akan bahagia tengok awak bahagia,”
tu kata-kata terakhir dia untuk aku. Dia senyum walaupun air mata berlinang.



Argh! Tak habis-habis nak tunjuk mulia. Bosanlah dengan perempuan macam ni. Malas aku
 menghadap dia lama-lama. Cepat-cepat aku nak blah dari situ. Tiba-tiba ada bunyi hon dan
sedar-sedar aku sudah tersungkur di seberang jalan. Satu dentuman yang kuat bergema dan
aku lihat dia terbaring di hadapan sebuah kereta. Dia selamatkan aku! Lelaki yang dah
menyakitinya! Darah membuak-buak keluar dari kepalanya. Ambulans datang dan membawa
aku dan dia pergi.






Di hospital keadaan kelam kabut. Dia perlu dibedah segera kerana kecederaan teruk di
kepala. Ramai kawan-kawan dan keluarganya turut ada sama. Aku tengok seorang wanita yang
 hampir sebaya ibuku menangis. Mungkin ibu dia. Mengalirnya air mata seorang ibu kerana
aku. Rasa bersalah menimpa aku. Aku dah sakiti dia tapi dia rela berkorban nyawa untuk aku.
Aku berdoa semoga dia selamat. Semoga aku sempat meminta maaf. Semoga masih ada
 ruang dalam hati dia untuk aku. Dia sangat baik. Aku tak mahu kehilangan dia. Dia ikhlas
sayangkan aku.





Selepas beberapa jam pembedahan selesai. Dia berada di dalam ICU. Dia koma, tapi doktor
kata dia masih mampu mendengar. Tiba-tiba seorang kawannya menghampiri aku. Kawannya
menghulurkan sesuatu. “Aku rasa benda ni dia nak bagi pada kau,” hanya itu yang gadis itu
ucapkan pada aku. Kawannya terus berlalu selepas itu. Pandangan kawannya pada aku penuh
benci. Tahukan kawan dia tentang kejadian sebenar? Yang nyata aku tak pernah mahu berbaik
dengan kawan-kawan dia. Pernah juga dia bersuara tentang hal itu tapi aku sekadar buat tak
tahu.






Pulang sahaja aku buka bungkusan itu. Pasti hadiah untuk hari lahirku. Hari lahirku dua minggu
lagi. Balutan kertas itu kubuka dan di dalamnya ada botol kaca berbentuk hati. Di dalam botol
itu penuh dengan origami berbentuk bintang. Ada kad kecil berwarna biru kegemaranku. Aku
sebak membaca bait-bait dalam kad itu.








“Dalam origami bintang ni ada kata-kata saya untuk awak. Awak buka setiap hari SATU sahaja
. Mungkin saya tak dapat nak hubungi awak setiap hari sebab kesibukan kerja. Tapi, bila awak
baca setiap hari, anggaplah setiap hari saya berhubung dengan awak. Saya nak awak tahu
setiap masa awak ada dalam hati saya. Happy Birthday sayang…”









Aku buka botol kaca berbentuk hati itu dan kuambil satu bintang. Kubuka origami itu dan di
dalamnya tertulis,
“Love is like a poisonous mushroom. You don’t know if it is the real thing until it is too late..”
Aku tersenyum sendiri. Aku buka lagi bintang yang seterusnya. Walaupun dia meletakkan syarat
 satu hari cuma satu. Di dalam semua origami itu penuh kata-kata semangatnya untuk aku dan
suara cintanya yang ikhlas. Demi Allah, sepanjang aku bergelar lelaki dewasa, inilah pertama
kali aku menangis semahunya. Air mata aku tak berhenti mengalir sepanjang membaca kata-
kata dalam origami itu sehingga habis semuanya kubaca. Aku telah menyakiti seorang wanita
yang luhur.











Aku melawatnya di hospital. Walaupun mukanya penuh calar, bibirnya pucat dan kepalanya
berbalut, dia tetap cantik di mata aku. Dia bukanlah wanita yang memerlukan make up tebal
 kerana dia memiliki kecantikan asli. Atas sebab itu aku menghalangnya terlalu rapat dengan
mana-mana lelaki kerana gusar jika ada yang tertarik. Dia sekadar menurut. Demi menjaga hati
 aku. Aku capai tangannya yang berselirat dengan pelbagai wayar yang aku pun tak tahu. Sejuk
tapi betapa lembutnya tangannya. Pertama kali aku menyentuhnya.
Aku bisikkan ketelinganya,









“Sayang..saya datang… Cepatlah sedar. Saya rindukan awak. Saya banyak bersalah pada
awak. Saya minta maaf,”
pertama kali aku minta maaf darinya. Tiba-tiba denyutan nadinya jadi tidak menentu. Aku panic.
“Hei, apa yang kau dah buat pada dia? Tak cukup kau sakiti kawan aku?” jerkahan kawannya
mengejutkan aku. Doktor dan beberapa jururawat bergegas masuk dan aku diminta keluar.






Setiap hari aku berdoa supaya dia cepat sembuh, cepat sedar. Aku gusar sekiranya Allah
mengambil nyawanya. Bukan aku tidak redha dengan ketentuan, aku sedar aku masih perlukan
dia. Aku sayangkan dia. Genap dua minggu, aku mendapat berita dia sudah sedar. Aku
bersyukur. Inilah hadiah hari lahir yang paling bermakna untuk aku. Dia juga sudah dipindahkan
ke wad biasa. Aku mahu melawat dia. Aku rindu senyuman dia.
Aku mendapat panggilan telefon yang meminta aku mengambil tempahan. Namun kerana
terlalu gelojoh, aku terlanggar botol kaca bentuk hati pemberian dia. Ah, semuanya akan aku
uruskan nanti. Aku biarkan serpihan kaca bertaburan di lantai.








Tak sangka dia menempah kek khas untuk aku. Dia atas kek itu tertera bahagian belakang jersi
pasukan bola sepak kegemaranku, Arsenal berserta namaku dan nombor kegemaranku. Aku
senyum sendiri. Bahagianya aku.








“Abang bertuah. Girlfriend abang cakap dia tak tahu apa-apa fasal bola. Dia cuma tahu
pasukan apa yang abang minat dan nombor yang abang suka. Sebab tu dia tempah kek ni
khas untuk abang dan minta abang ambil sebab dia nak buat surprise. Dia cakap dia nak
makan kek ni dengan abang. Kakak tu cantik, baik pulak tu. Abang kirim salam pada akak ya?
Abang jaga akak tu elok-elok,” ramah gadis yang bekerja sebagai juruwang di kedai itu
memberitahuku. Aku senyum sepanjang jalan ke hospital.







Sampai di hospital aku lihat dia sedang duduk di atas katil. Tiada sesiapa bersamanya. Dia
sekadar termenung. Aku senyum padanya. Dia seakan terkejut melihat aku datang. Aku terfikir
juga, boleh ke orang sakit makan kek? Tapi kan dia nak makan kek ni dengan aku.










“Sayang.. terima kasih kek ni. Saya happy sangat awak dah sedar. Adik cashier kedai tu kirim
salam pada awak. Dia cakap awak nak makan kek ni dengan saya. Saya suapkan ya?” aku
suakan sudu pada dia. Tapi sesuatu yang aku tak pernah duga, dia tepis tangan aku sampai
sudu terpelanting ke lantai. Dia tak pernah kasar dengan aku. Dia selalu melayan aku dengan
lembut. Aku pernah cuba pegang tangan dia pun dia tolak dengan baik. Mungkin dia terlalu
terluka dengan aku.










“Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-
apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia
tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni.










Selang beberapa hari, aku datang lagi tapi katil dia sudah kosong. Aku risau jika apa-apa yang
 buruk berlaku padanya. Dari jururawat aku tahu dia sudah dibenarkan pulang kerana
keadaanya sudah stabil. Tapi yang mebuatkan jantung aku hampir gugur bila jururawat itu
memberitahu dia masih menjalani rawatan susulan dan terapi kerana dia lumpuh. Dia lumpuh
kerana aku!










Itu semua tiga tahun yang lalu. Sejak kejadian tu aku tak pernah jumpa dia lagi. Tahu apa-apa
khabar berita pun tidak kerana aku memang tak pernah nak berbaik dengan kawan-kawannya.
Walaupun sudah tiga tahun tapi aku masih merinduinya. Aku tak jumpa wanita yang mampu
 menyayangi aku lebih dari dia. Ah, panjangnya menung aku sampai nasi di hadapan mata
sudah hampir dingin.










Baru aku hendak menyuap makanan ke dalam mulut, mataku terpaku pada satu wajah yang
duduk selang beberapa meja dari aku. Dia? Aku pasti tu dia. Senyum dia masih sama. Tapi
keadaan tidak lagi serupa. Dia sedang makan bersama lelaki lain. Sesekali aku lihat dia
mengusap perutnya. Dia mengandung. Maknanya dia sudah kahwin. Dan aku lihat lelaki yang
 juga makan di sebelahnya mengusap-usap tangan dia. Pasti itu suaminya. Dan aku sedar aku
tak setanding suaminya sebab lelaki itu kelihatan lebih serba-serbi dari aku. Air mataku rasa
ingin mengalir. Senyuman mahal milik dia yang dulu cuma untuk aku kini khas buat lelaki lain.




Suaminya lelaki bertuah. Itu aku tak nafikan. Cuma suaminya yang dapat menyentuhnya. Cuma
suaminya yang dapat melihat apa yang terlindung. Dan aku sangat pasti, cuma suaminya yang
mendapat takhta paling agung dalam hatinya yang suci.






Dia seperti botol kaca berbentuk hati yang pernah diberikan padaku dulu. Botol itu sudah
pecah, namun aku sudah ganti dengan yang baru. Yang sama tapi tak serupa. Botol yang lama
dipilih oleh dia dan yang baru dipilih oleh aku. Walapun aku masih menyimpan serpihan kaca
botol itu, bentuknya tak lagi sama macam dulu. Dan sangat mustahil untuk kembali seperti dulu.




Pesanan buat semua lelaki, hargailah wanita yang menyayangi kamu. Jangan jadi macam aku.
Matanya sangat cantik tapi aku selalu biarkan dia mengalirkan air mata dengan perbuatanku.
Hidungnya yang kecil dan comel selalu aku sesakkan dengan asap rokokku walaupun aku tahu
dia tak suka dan asap rokok boleh buat dia sakit kepala. Bibirnya sangat indah tapi aku selalu
biarkan bibir itu tersenyum paksa kerana mangalah dengan setiap kemahuanku. Telinganya
aku tak pernah nampak, terlindung, tapi telinga itu sering aku biarkan menerima segala
marahku. Hatinya sangat lembut, dan aku selalu toreh dengan belati tajam dan aku biarkan dia
merawat sendiri luka itu.




Akhirnya, aku hanyalah lelaki ego yang tak memiliki apa-apa kerana dia sudah dimiliki orang
lain.